В този епизод сме на гости в офиса на EasyAds – платформа за онлайн реклама, разработена в България. С Иван Иванчев ще поговорим за състоянието на рекламния бранш в България, как се е променил той в последните 10 години с утвърждаването на Facebook, Google и останалите играчи. Също така:
- Какво е позволено за изпълнение в HTML 5 от големите играчи, предоставящи браузъри?
- Какво би направило една рекламна кампания успешна?
- Как да разберем кой рекламен канал носи позитиви и как да бъде измерен?
- Остаряла ли е метриката „брой кликове“ и какво се търси в днешно време?
- Защо Brand awareness-а също трябва да влиза в рекламната стратегия на онлайн търговците?
Aбонирайте се за подкаста чрез Вашето любимо приложение за слушане на подкасти като Apple Podcasts, Google Podcasts или Spotify или RSS feed-a ни във всяко друго приложение.
Ето и текста на разговора ни:
Любомир Стоянов
Днес на гости съм в Easy Ads при Иван Иванчев и страшно много се радвам, че ще можем да си поговорим за рекламата в България, тъй като той има много голям опит в тази сфера. Здравей, Иван!
Иван Иванчев
Здравей Любо. Само да кажа, че става като нощно шоу.
Любомир Стоянов
Абсолютно можем да вкараме елементи на радио театър.
Иван Иванчев
С по-дрезгав глас може да говорите. И да се надяваме да ни слушат дамите в тази късна вечер.
Любомир Стоянов
А може и да е през деня. Как да знаеш? Това е хубавото на подкаста, че могат да ни слушат по всяко време на денонощието.
Иван Иванчев
Особено маркетоложките и бранд мениджърките на големи фирми.
Любомир Стоянов
Благодаря ти, че се съгласи да проведем този разговор. Аз много се кефя на вашата компания, защото правите готини неща. И макар много хора да си мислят, че банер рекламата е умряла, всъщност не е така.
Иван Иванчев
Да, тя умря под една форма, но сега живее под друга форма. Всъщност всички знаят, че така наречените летящи формати, експандъбъли, поп-ъпи, хвърчащи, обръщащи се, плейващи се сами, които трябваше да грабнат вниманието на потребителя, бяха унищожени от съвременните браузъри. Най-вече от браузъра Хром, тъй като бяха твърде агресивни и Google като тотален монополист реши да поведе парада и реши да ги убие тотално. Kато оставим само стандартните рекламни формати в сайтовете като позволени. Тя умря банер рекламата и се съживи под нова форма, доста по-скромна, затворена в малки кутийки, без много правомощия, тотално контролирана от диктаторите на световния уеб. Подобно на това, което се случва в държавата – живеем в много регулирана обстановка и никой не може да си позволи да шава твърде много и да измисля неща, които не са съобразени с правилата на големите.
Любомир Стоянов
Но пък от друга страна, в момента са по-интерактивни и по-креативни, ако може така да се каже?
Иван Иванчев
Всъщност настъпи времето, в което всяка платформа създава свои формати, например Фейсбук има свои формати – много на брой. Тяхната друга услуга Instagram – има свои формати. YouTube – свои формати. Google display network има свои формати. Дори всеки уеб сайт, всяка медия се опитва да създаде свои формати. Било то нейтиви или някакви специални статии, позиционирания, медии, брандинги, бутончета. Живеем в света на своите формати. Няма единен стандарт. Единственото условие е да се спазват изискванията на браузърите. Всичко да се зарежда бързо, да няма агресия спрямо потребителя. Да няма изненади – летящи. Всичко друго е позволено. Колкото повече контролираш върху собствената си платформа, както Фейсбук има собствена апликация, толкова по-голяма свобода имаш във форматите, с които разполагаш. И съответно стигаш до интересни рекламодатели, до повече бюджети. По-разнообразно портфолио имаш.
Така, както работи един онлайн магазин – колкото повече продукти имаш, толкова по-добре за клиентите ти. В това отношение нашият бизнес е сравнително ограничен, защото ние работим с медии и трябва да се съобразяваме и с браузъра, и със сайта на медията. С това, че огромна част от хората вече са на мобилни устройства, тоест няма ги вече десктоп форматите. Нашият бизнес непрекъснато се адаптира и трансформира, за да може да отговори на всички тези нужди и изисквания.
Ние сме платформа за дисплей реклама, така наречената рекламна мрежа. Едно време така се наричаха- рекламни мрежи, сега се наричат програматик платформи. И сме посредници между клиентите и собствениците на сайтове. Та всички формати, с които разполагаме трябва да са съобразени с всички сайтове, с които работим. А това е доста трудно.
Любомир Стоянов
Тоест програмистите ви и дизайнерите въобще не спят. Мен, ако питаш…
Иван Иванчев
Ами да, налага се да имаш и дизайнери, и програмисти, и креативни хора, които да измислят интересни идеи заедно с клиентите. Хубавото е, че криейтивът напоследък е водещ, тъй като платформите изравниха възможностите си като таргетинг, като цени, като визуализация. Всички работим в край на сметка с картинка, видео и текст, не е измислено за момента нещо кой знае колко революционно. На дисплей пазара побеждава в момента според мен добрият криейтив. Съответно и по-интерактивният криейтив.
Затова Фейсбук наблегна много на комуникацията с хората под рекламата или в рекламата. Те въведоха всички действия като споделяне, коментари, емоции, метрики-различни метрики. Дали е видяна, дали е плейвана, докъде е плейвана. Много от нещата ги въведоха те, дори задминаха Гугъл в това отношение. И това работи. Всъщност те показаха, че когато рекламата взаимодейства с потребителя, това дава ефективност. Но не само. Просто клиентът е доволен. Защото той вижда, че нещо се случва с неговата реклама. Докато в зората на рекламата, повечето мерихме единствено кликове.
Любомир Стоянов
Колко клика, колко импресии?
Иван Иванчев
Импресии, кликове, тонове кликове. Колко трябва да струва този клик? Кой ще намери най-евтиния клик? След това, разбира се, дойде времето на онлайн продажбите. Колко ще ми струва една онлайн продажба? Рентира ли ми се бюджетът? Но всъщност висшият пилотаж не е нито да продаваш кликове, нито да продадеш днес 100 бройки или 500 бройки. Защото, веднага давам пример, със старите брандове като да кажем Кока-Кола или нещо като Редбул, те определено не си правят оборота и бранда с кликове или с онлайн продажби. Затова за мен най-важното нещо в момента е криейтивът и взаимодействието с този криейтив, а не толкова с трафика и продажбите.
Любомир Стоянов
Да бъде ангажиращо?
Иван Иванчев
Да, той просто трябва да ангажира хората. Първо, вниманието им. Изобщо да го забележат този криейтив на фона на заливащите ни отвсякъде реклами. И след като го забележат, евентуално да реагират. Това са първо, второ и трето, след това и до четвърто и пето – кликове и трафик. Престой на сайта, брой отворени страници, добавени колички, извършени продажби и т.н. Дори бих казал, че фирмите, които са истински майстори в управление на трафика и на конверсиите. Като бизнеси и оборот са впъти по-малки от големите брандове, които изобщо не залагат на такова нещо.
Например магазини като H&M със сигурност имат онлайн продажби, имат сайтове. Държат на това. Имат стратегия, която развиват. Но техния бранд не се създава само с кликове. Той се създава с много други взаимодействия с потребителя на много места. И много преди изобщо да се покаже един банер и да се кликне на него. И това е силата, според мен, на съвременния дигитален маркетинг. Не да осигурява трафик на един сайт, а това да е част от една много по-голяма стратегия. Взаимодействие с потребителя в различни моменти, в различна среда, в различна платформа. Никой от нас не се намира нито на сайтове,нито във Фейсбук, нито е само в Месинджър, нито само в Инстаграм, нито е само в Ютуб или в телевизията. Той е на много места. Отделя на всяко място по съвсем малко време. И затова трябва да гоним потребителя навсякъде.
Любомир Стоянов
Тоест тази дума от която бягаме – Brand awareness, всъщност сега е царят на маркетинга.
Иван Иванчев
Да, всеки иска да продава Brand Awareness, защото той не може да се измери. Това му е най-хубавото на Brand Awareness-a. Когато си в играта с визуалната реклама, каквато е телевизията – тя създава основно имиджов ефект. Разбира се, води до продажби, но никой не може да измери кой клик, точно колко е продал?
Това е най-сладкото за маркетолога. То не за маркетолога, а за този, който прибира парите. За медията в случая. Когато тя предлага и имидж, познаваемост, увеличаване силата на марката на бранда. Най-трудно е, когато трябва да продадеш на клиента резултат. Целия е-комърс сектор, понеже твоят фокус е е-комърс, е съредоточен върху резултат и то моментален резултат. Ден за ден. Всичко трябва да бъде измерено. Според мен хора, които искат да измерят абсолютно всичко и да им излезе сметката ден за ден, нямат бъдеще изобщо в бизнеса, не само електронния, защото всичко става скъпо. Отдавна минаха времената, когато клиповете бяха по 2, 3, 5 стотинки.
В днешно време човек трябва да разшири кръгозора си и да има широк спектър. Това налага на платформите да се адаптират, включително и на нас. Ние се опитваме да измерим множество ефекти на рекламата, не само продажбата и клик.
Пресен пример от вчера. Специфична добавка, разработена от тях или внесена, не съм точно на ясно, доста качествена, базирана на много изследвания. Не говорим нещо измамно или измислено. Човекът, който се занимава с това нещо, е доктор. Той е бивш кадър на фарма индустрията. Тази добавка основно се продава по аптеките. Тоест неговият маркетинг няма как да доведе до 100% онлайн продажби. По скоро 5 – 10% онлайн продажби и останалите 90% от неговата дистрибуторска мрежа в аптеките. И много трудно да маркетираш такова нещо, защото не може да го измериш. Не е като да продаваш маратонки онлайн и да кажеш днес съм продал 100 чифта, защото нямам никакъв друг магазин и никакъв друг канал за реализация. Но този човек може да продава впъти повече отколкото всеки начинаещ магазин за маратонки. Защото веднъж след като постигне познаваемост, той има стотици партньори и дистрибутори. Всеки един от тях, ако днес продаде по 1 бройка, той ще продаде 100 бройки или 300 бройки.
Доста мощен все още канал за реализиране на продажби. На него разчитат всички световни брандове като започнем от напитките, храните, дрехите. Към днешна дата, ако затворят всичките си офлайн канали, означава да фалират мигновено. Нашият фокус е именно такъв – повече интерактивност, взаймодействие, Brand Awareness. Истинската сила на дисплея и на криейтива. И по-малко фокус върху това колко сме продали днес и дали една продажба ни струва 7 лв, а ние сме го купили за 30, ДДС-то ни е 5, а покупната цена е 10лв. И виждаш ли на нас ни остават 10 стотинки накрая. Но човек, който му остават 10 стотинки накрая, няма бъдеще в бизнеса. Трябва да има визия занапред, инвестиция, капитал, маржове., по-дългосрочна стратегия. Бизнес към днешна дата не може да се прави ден за ден.
Любомир Стоянов
Това ми звучи малко като клише – понеже сега чета “Векът на Амазон” на Брад Стоун. Там една от мантрите е “Дългосрочно планиране”, “Внимавайте какво правите и предвиждайте изхода”. В началото са работили на загуба като са вкарали услугата Прайм. Но след време, този Прайм се изплаща впъти повече, отколкото, когато са стартирали услугата.
Иван Иванчев
Да, ето типичен онлайн бранд. Те са известни именно с това, че много години работят на загуба. И дори е имало натиск от акционерите, че компанията трябва да спре да работи на загуба и най-накрая да започне да печели от дейността си. Ако искаш дългосрочно да останеш на пазара, трябва да предвидиш тези загуби, не може да работиш ден за ден. На мен точно това не ми допада. В обучението или не знам как да го нарека – на всички хора, които навлизат в е-комърса, навсякъде се говори колко е достъпно. Как може да си отвориш магазин с 20 лева на месец. Как може да нямаш собствена стока. Как може да нямаш пари за маркетинг, защото е много лесно да продаваш на приятели или да оптимизираш някак си органично да ти влизат продажби. Как може да пуснеш една стока в няколко платформи и тези платформи да ти я продават, пък ти да нямаш собствен маркетинг. Всъщност – да, това работи, но в много малък мащаб. Не е дългосрочно и никога от това нещо няма да излезе голям бизнес. Дори и примерите,които са пред очите ни. Магазините, които ние самите ползваме като eMAG, например, те не стартират с печалба от ден едно на нито един пазар, на който работят. Имат си дългосрочна стратегия хората. Не случайно такъв бранд като влезе на пазара, той е бранд някъде си, но не и тук в България. В момента на влизането, всички виждаме телевизия, външна реклама, радио, интернет реклама. Това абсолютно няма как да се рентира в ден едно. Моето желание е и ние да работим с такива клиенти. По-лесно се работи с такива клиенти. По-благодарна е работата, отколкото с клиенти, които търсят ефективност и моментална възвращаемост на рекламата.
Но за всеки влак си има пътници, както се казва. Ако човек мине 50 курса за Фейсбук и Гугъл, може би ще успее. Така да си настрои рекламата, че от всяка поръчка, буквално от всяка поръчка, на момента да печели. Но това не е точно нашият бизнес. Ние се опитваме да правим по-скоро цялостни проекти, отколкото да продаваме просто кликове и трафик на хората. Поне това е фокуса ни през последната една-две години. Докато в зората на нашия бизнес – 2006 година, ние бяхме насочени точно обратното. Основно към продажби. Евтини кликове. Тогава онлайн магазините се брояха на пръстите на едната ми ръка. И беше доста трудно да си представят нещо дългосрочно. Та тогава ние просто продавахме евтини кликове.
Любомир Стоянов
Да те попитам, понеже наскоро ми показа нещо много интересно -банер, който е интерактивен за вратите Солид. Тъй като те имат онлайн магазин, но доколкото знам, кампанията през вас не е била директни продажби, а са се случили други неща. Можеш ли да разкажеш повече?
Иван Иванчев
По-скоро да докоснеш банера с пръст, което имитира пръстовия отпечатък, с който се отварят вратите Солид. Което е екстра, която потребителят евентуално може да поръча. Да, това е добър пример за цялостен проект, а не просто за продажба на трафик през нашата платформа. Добър е примерът и от гледна точка на бранд, който дори да има 20 хиляди човека на сайта си днес, едва ли ще му свърши особена работа. На него по-скоро му трябва да запознае аудиторията с конкретен, бих казал доста сложен и скъп продукт. Това не е врата за 200лв.
Любомир Стоянов
Не всеки ден си купуваш врата.
Иван Иванчев
Не всеки ден си сменяш вратата. И тук имаше едно предизвикателство много преди те да стигнат до нашата платформа – да настроят кампания, часове, дни, периоди, гео-таргетиране, аудитории, пиксели и т.н. По-скоро трябва да се реши какво ще прави този клиент в интернет. И хората, които стигат до сайта му или виждат банера му – какво послание трябва да има към тях? Такива проекти никога не могат да бъдат изпълнени без съдействието на самия клиент. Той най-добре си познава бизнеса. Има си маркетингов отдел, има си опит в миналото – приятен или неприятен. И заедно можете да достигнете до правилните изводи. Още по-трудно е, когато в случая ние не сме агенция – нито дигитална, нито криейтив агенция. Ние сме платформа, която би могла да сервира сложен криейтив формат, така нареченият HTML 5 банер,в който могат да се случат най-различни неща. Интеракции ги наричаме ние. Взаимодействия от някакъв тип – докосвания, местения, слайдове, пушвания и т.н. Интерактивни взаимодействия. Но ние не предлагаме цялостно обслужване. Казваме, че можем да съдействаме за конкретния формат. И заедно с екипа на Солид създадохме такъв банер. Те са поредица от банери, но този конкретно имитира отваряне на врата.
Интересното в случая е, че в момента, в който отключиш вратата, всъщност се очаква да влезеш някъде. И всъщност ти влизаш във втората част на банера, където са изброени няколко други предимства на тази врата. Това, което правим ние, още при отключването на вратата, е да записваме тези взаимодействия. Те се записват в нашата статистика, така че ние и клиентът знаем колко точно хора са докоснали банера. Въобще до момента не говорим за кликове. Оказа се, че много малко хора кликват след това. Но точно това е целта. Да имаш една своеобразна фуния. Тоест ти показваш банера да кажем на 10 милиона човека. От тези 10 милиона, измереният уникален рийч е да кажем 500 хиляди човека. От тези 500 хиляди човека (съвсем примерно говоря сега), от тези 500 хиляди човека, успяваш да накараш 20 хиляди да взаимодействат с тази врата и да пробват да я отключат. Тоест те са стигнали до кадър номер 2. Това е доста важно. Ти имаш близък контакт с 20 хиляди човека. И тук е важният момент – ти записваш тези 20 хиляди човека в аудитория, които имат интерес явно към тази врата. И фунията се стеснява и стеснява и много малка част от тези хора – примерно 2000 души са кликнали. Всъщност целта изобщо не е случайни хора да стигнат до сайт, на който се предлага врата за много пари, а по-скоро да са точните хора. Може да са по-малко, но да са точните хора. Въобще не е цел да се постигне евтин клик. Въобще не е цел да се продаде онлайн врата. Защото човекът трябва да бъде консултиран най-малкото на място или в шоурума. Врата се слага един път,както каза ти. Трябва да е внимателен човек и да избере. Но целта на тая кампания, е да се запознаят максимално много хора с бранда на Солид и с възможностите на тази врата. Между другото, нашата врата е такава, не вследствие от кампанията, но сме много доволни.
Любомир Стоянов
Тя има много екстри – да я отключваш и заключваш с телефон, с пръст, копче, RFID карта. Удобство е общо взето. По-скоро трябва да има наистина интеракция с бранда и следващия път като се замислиш, че ти трябва врата – това да е едно от първите неща, които се сещаш.
Иван Иванчев
Да се сетиш за нея, да. Проблемът тук е, че ние не можем да измерим веднага резултат. Ние дори като платформа нямаме такава връзка и техническа възможност да знаем колко хора са били в шоурума. Колко врати от този тип са продадени. Да сравним този период с минал период, за да може да е адекватна тази бройка. Това са ефекти, които вече самият клиент сам за себе си може да прецени.
Аз винаги съм спазвал един принцип в маркетинга, защото съм бил и от страната на клиента, не само като разработчик на платформа. И този принцип е, че за да провериш един канал,трябва да разполагаш с достатъчно пари и да го пуснеш само него да работи сам. Всичко друго не е точно така. И за най-големия проблем на маркетинга е атрибюшънът, т.е. на кого да причислим ползата, заслугата за една продажба. И то няма абсолютна истина, защото обикновено много канали са спомогнали за продажбата. В различно време, в различни бройки контакт с този потребител. Така че най-трудно е да прецениш дали един канал работи, ако едновременно в месеца на кампанията ти имаш билборд, и радио, и телевизия, и какво ли още не и в интернет ползваш още 20 неща
Ако наистина искаш да провериш нещо, трябва да му отделиш целия възможен бюджет за един месец и да кажеш – ОК, това работи или не работи. Доста дървен подход, обаче, единственият, работещ за момента. Обикновено, когато вървят много рекламни канали едновременно, тогава всеки един поотделно се представя по-добре. Това е също казус, защото ако пробваш един канал сам за себе си, може да се окаже недостатъчно ефективен, но той в комбинация с още 3 – да бъде супер. Така че като цяло това е казус в съвременния маркетинг -да докажеш ефективност или да докажеш колко ефективен си бил спрямо другитe. Или каква е заслугата ти в общия микс на клиента? То това е и борбата на всяка платформа и на малките като нас и на големите като Фейсбук и Гугъл. Да докажат, че имат място в микса, че те са по-добри и че заслужават по-голямата част от бюджета или целия бюджет. Сигурно ще е вечна тази борба, не мисля, че някога ще излезе абсолютен победител в тази борба. Тя се разиграва и в радиата, и в телевизиите. Едно време в пресата, сега се разиграва и в интернет.
Ние всички усещаме в нашия бранш. Ние сме член на IAB Bulgaria, там членуват доста български медии. Голяма част от бюджетите отиват към Гугъл и Фейсбук. Явно те успяват да докажат тази свръх ефективност и да убедят клиентите да рекламират ексклузивно там или поне по-голямата част от бюджетите си да дават там. И това е една малка драма, защото в край на сметка по-големите животни в природата изяждат по-малките. И в онлайн бизнесът е същото.
В е-комерса, където Амазон изяжда почти всичко на пазара, което би се конкурирало с него – или го убива, или го поглъща, или създава дубликат – негов, в рамките на собствената си платформа. И същото се случва в нашия бизнес – онлайн рекламата. Големите съсредоточават толкова много бюджети в себе си, че когато ти привличаш да кажем 5 процента от бюджета на един клиент, той е твърде незначителен и резултатите от него също са твърде незначителни. Но нашият фокус е локален пазар. Директни клиенти по възможност. Близък контакт с тях. Разработка на специални проекти, доста лично отношение, доста труд по всяка една кампания. Това те прави някак си по-интересен за клиента и по-близък до него и дава стойност.
Любомир Стоянов
И те прави по-гъвкав – може би?
Доста по-гъвкав. Ние сами програмираме, сами правим криейтиви
Любомир Стоянов
Ти ми беше споделил, че тук сте направили една магия – аутоплей на YouTube.
Иван Иванчев
Ами да. Те са хиляди такива детайли с браузърите. То като започнем от борбата с кукитата и стигнем дори до нещо елементарно, като например защо банерът не се плейва сам. Ние да кажем създаваме видео банер. Така нареченият видео банер, който съдържа видео и други елементи около видеото. Нормално е той да тръгне да се плейва сам, както когато браузваш във Фейсбук фийда си и стигнеш до някое видео – то стартира само, просто, защото апликацията на Фейсбук управлява това действие. Но когато си в средата Хром или в средата на Сафари – те решават дали нещо ще стартира или няма да стартира, дали ще стартира със звук?
Едно време всички видео банери тръгваха със звук. Сега няма как да подкараш банера със звук. Но поне разрешават видеото да стартира само. Проблемът е, че Сафари и това не разрешават. Те стартират по дефолт видеото спряно, което можеш да си представиш колко сваля ефективността за един клиент. Означава, че ние в момента, в който заредим една реклама – ние не сме му продали плейнато видео, а сме му продали паузирано видео. И ако потребителят не го стартира, реално ние сме му продали някаква картинка с бутон. Така че нашата борба тук беше, за да подкараме това видео на устройствата на Епъл да стартират сами. Такива действия в бекграунда на нашия бизнес, които не ни носят нито пари, нито заслуги, нито слава, се извършват всеки ден. Но пък както виждаш, ние съществуваме 15 години почти на пазара, именно заради такива мини битки, които сме спечелили лека-полека и сме се адаптирали. Развиваме се, съществуваме, добавяме стойност все още, но доста трудно бих казал. Без технически познания, без програмиране, без разбиране на интернет средата в дълбочина, не можеш вече да оцелееш в маркетинга. Това се отнася за почти всеки подобен бизнес, не само за нас. Дори и собствениците на електронни магазини се принуждават да разбират от един куп неща oсвен покупко-продажба на стоки.
Един път работим в условията на малък пазар в България, втори път под регулацията на нашата държава, трети път се намираме в свръх регулирания Европейски съюз. Те са много проблемни и ако някой успява да направи бизнес тук и особено да го развие, да го скейлне – той е истински герой за мен. Шампион е.
Любомир Стоянов
Каква беше последната бизнес книга, която прочете? Какво запомни от нея? Може би някоя мисъл, която ти е направила впечатление.
Иван Иванчев
Понеже ми каза, че ще ми зададеш такъв въпрос ми стана леко смешно. Защото аз имам една библиотека с всички възможни бизнес книги и след време разбрах че има такава диагноза – хора, които си купуват книги, но не ги четат. И аз явно имам такава диагноза. Колекционирам ги, много съм впечатлен от това, че успешни хора са написали биографиите си, различни примери и съвети. И всяка една от тези книги съм започнал, но нито една не съм завършил. Не знам защо. Може би в толкова забързано ежедневие живея, че не мога да подхвана едно нещо като книга сериозно и да му отделям достатъчно внимание, да го докарам до края.
Но знаеш ли? Много интересно, ако някой познат ми сподели нещо, което е прочел от същата книга, която стои в моята библиотека го запомням веднага и никога не го забравям. Феномен на съвремието, нали. Децата много бързо преминават през информацията и запомнят само тези фрагменти, които ще са важни или полезни. Всичко останало го изхвърлят. Това явно идва от заливането на света с информация. И аз имам такава способност, да не се претоварвам с излишна информация и да се опитвам да взимам само най-важното, защото не ми стига времето. Най-важното умение е да взимаш сентенцията от това, което четеш, от цялата информация, която стига до теб.
Така че вярвам, че от всяка една книга, колкото и абстрактна и далечна от нашата действителност да е, можеш да вземеш някакъв важен извод и да го приложиш. Освен ако не вземеш грешния извод. Например, че ще направиш същия американски бизнес в България, пък то това се окаже неприложимо. Критично трябва да се чете. Критично да се консумира съдържание. Критично да се клика на реклами и да се купува. Всяко нещо трябва човек да го пречупва през собствената си мисъл и преценка, за да му бъде полезно.
Любомир Стоянов
Да приключим с нещо забавно. Или по-скоро позитивно, не забавно.
Иван Иванчев
Забавното в нашия случай, както виждаш е, че никой от нас не прави само онлайн бизнес. А си има един куп други хобита, ангажименти. Сега хората се чудят, защо в 10 записваме, а пък ние си ремонтираме цял ден – за да може после да ни е готино и да си работим. Аз затова вярвам, че животът не е само работа. Трябва да се намира място за забавления. Постоянно споделям на стената снимки от екзотични пътувания. И препоръчвам на всички да не се взимат толкова много на сериозно. Да намират време и за забавления, и за пътуване, и за семейство, и ремонтче да си направят, и на ивент да отидат, и наздраве да си кажат, и на парти. Защото животът е шарен и трябва да се радваме на всичките му аспекти, не само да работим. И парите не са всичко.
Любомир Стоянов
Важно нещо са, но не са всичко.
Иван Иванчев
Да така е.
Любомир Стоянов
Много ти благодаря, че бяхме в твоя офис.
Иван Иванчев
И аз ти благодаря за разговора.
Aбонирайте се за подкаста чрез Вашето любимо приложение за слушане на подкасти: Apple Podcasts, Google Podcasts или Spotify или RSS feed-a ни във всяко друго приложение.
Слушайте още:
Последвайте eCommCongress в социалните мрежи Facebook, Instagram и YouTube.
Comments are closed.