В днешния епизод на подкаста правим първото аудио ревю на книга,свързана с електронната търговия, а именно „Векът на Амазон“ написана от Брад Стоун. В нея се разказва за историята на Amazon.com с фактология и интервюта на бивши служители, както и на самия Джеф Безос.
Първото издание на книгата е направено през 2013 година, а три години по-късно e преведена в 320 страници на български език.
В това ревю ще споделим основните сентенции от книгата:
- как упорството се отплаща?
- как се търсят добри ръководни кадри, които да променят света?
- как се появява Амазон.ком?
- какво е бъдещето на търговията според Джеф Безос?
- задължително четиво ли е книгата?
Можете да закупите книгата от всяка една книжарница в България. Ние препоръчваме Ozone.bg
Ето и текста на ревюто:
Любомир Стоянов
В този епизод на eCommPodcast ще ви разкажа за „Векът на Амазон“, написана от Брад Стоун. В нея се разказва за историята на компанията. И какво се е случило по пътя през тези 20 години от основаването си и се е превърнала в един от най-разпознаваемите брандове в света. Първо искам да кажа, че копието, което е в България е публикувано 2016 година, но самата книга е написана 2013г. Българската версия е в 320 страници и можете да я закупите от всяка една книжарница или онлайн. Все пак говорим за най-голямата онлайн книжарница в света. За какво се разказва в тази книга? Джеф Безос през 94 година не харесва корпоративната си работа, която е подхванал да работи и решава, че ще започне нещо свое.
Тъй като е запленен от възможностите на интернет, които се създават с него – решава, че ще продава продукти онлайн като скъсява дистанцията между купувачи и продавачи. Измисля името Кадабра за своята компания, но тъй като адвоката, с който разговаря не го чува добре – адвокатът регистрира компанията Cadavar.inc, което пък означава „труп “ и г-н Безос е принуден да измисли ново име. Всъщност след време стига до Амазон, произлизащ от Амазонка – най-пълноводната река в света. Оттам идва името и той си поставя висока цел – да бъде най-големият магазин за книги по това време в света. След това се превръща в най-големия магазин за всичко. Както е и самото оригинално заглавие на книгата „The everything store“.
В книгата се описва старта, описва се как той започва, как вижда потенциала, своите инвеститори и т.н. Според мен по-скоро мениджмънта на една компания, а не толкова – какво да направиш за да бъдеш успешен търговец? Безспорно това няма как да се научи от една книга. Но е една добра бизнес основа за това по какъв начин трябва да гледаш на своя бизнес, за да можеш наистина да направиш големи и значими постижения за света.
Едно от най-важните неща е, че трябва да бъдеш много добър в това да откриваш добри кадри, които да дърпат компанията напред. В случая, той го прави много добре и то на всяка цена. Краде кадри от другите компании, заради което има и съдебни дела, защото от други компании казват, че той им краде кадрите. С тях краде и ноу-хау, което притежават другите компании. Но всичките тези неща са оставени със „settle“ – договорка между двете компании, ищеца и ответника. Та, ако правите подобно нещо… хубаво е да крадете най-добрите кадри. Също така той вярва, че тези които са най-близо до проблема може да го решат най-бързо и най-добре.
Той създава идеологията за екипите от две пици. Един екип, който е създаден от около осем човека, които могат да се нахранят с две пици. Те могат да разискват глобални теми и да взимат важни решения. Това го въвежда и до ден днешен използва в своята компания. Също така от изключително значение е дългосрочното планиране. Той и до момента споменава, че е много по-важно, отколкото краткосрочната печалба. Дори в началото, когато създава услугата Prime, която дълго време излиза на минус за цялата компания, за инвеститорите, заради което те пък не са удовлетворени. И всъщност се стига до момента, в който е принуден и тази компания наистина трябва да започне да изкарва пари, а не да работи само на загуба.
Показва, че дългосрочната стратегия при него е по-важна, отколкото от нея да изкараш 50-100 лева и да си тръгнеш. Разкрива и въпроса с това, че по Коледа и големи празници – обикновено Cyber Monday, Black Friday, това са празниците, през които най-много се купува. И Коледа, разбира се. Тогава наема много персонал, който да може да върши работата заедно с останалите хора в складовете, защото обемът на продажбите е твърде голям.
Другата важна поука от книгата е, че не е важно само да правиш намаления, а по-скоро да улесниш клиента в покупката му. Тоест, колкото по-лесно той може да поръча теб, толкова по-лесно може да му вземеш парите. Той патентова „One click buy button“ или всъщност функцията да закупиш дадена стока само с едно натискане на бутон. Този патент по спомен трябва да изтече скоро време, но какво ще се случи след това, само историята може да покаже. Безос е много инициативен, много безмилостен в преследването на идеите си. И всъщност винаги върти бизнеса си около клиентите. Макар да казва, че клиентите са най-важното, в край на сметка най-важни са продажбите.
Въвеждането на коментарите и резюметата на книгите е едно от най-добрите неща, което е правил за Амазон, защото това води потребителите до четене на кратко резюме, на изпращане на няколко страници от тях и по този начин всеки сам за себе си може съвсем спокойно да вземе откъс от тази книга и да я заплати впоследствие. В света на дигиталните продукти също е хубава опция, която можете да предлагате. През 98-ма година се включват освен книги – DVD-та и музика. Амазон променят заглавието си. След това идват детските играчки, памперси и т.н. Появяването на Kindle е преди Коледа. Все пак, когато идват коледните празници, шопинг манията е голям, а какъв по-добър вариант да стартираш продукт по Коледа? Хората ще имат какво да подаряват за празника. На няколко пъти се описва упоритостта на Безос и за това колко е важен клиентът. Коледата на 99-та година. Екип от няколко човека търси три дни кашон с Покемон играчки. В същото време той се опитва да защити партньорства с MSN, AOL и т.н, които трябва да показват негови реклами. Накрая им се изсмява и казва, че няма да плаща за тази реклама и всъщност постига своето.
Описва се и как по време на „Дотком“ кризата, когато много старт-ъпи, които са технологични – той все пак успява да задържи юздите. Събира още капитал и всъщност задържа компанията на пазара, тъй като инвеститорите в край на сметка виждат, че той има някакви складове, има хора, капитал. И все пак е по-добре да инвестираш в нещо материално, отколкото в технологична компания, която няма никакъв собствен продукт за момента.
Книгата като цяло е интересна. На мен ми беше много интересна, въпреки че е пълна с фактология – кой, къде, как. В екипа на създаването на Kindle примерно са взели участие тези хора. Те обсъждали на обяд на еди си кое място. Толкова голяма фактология за един читател е излишна, но от друга страна е хубаво, че самата книга стъпва на тези факти, тъй като са проведени много интервюта. Както със самия Безос, така и с бивши служители на компанията. От тази гледна точка може да се приеме, че е една добра референция за това какво се е случило наистина в Амазон и как е стигнал до този мащаб.
Разказва се, че Амазон чисто като компания за ритейл все още губи (поне до момента на написването на книгата). Губи с всяка една поръчка, която изпълнява. Но пък дългосрочната стратегията е да може да стане лидер – какъвто е и в момента. Повече от 42% от продажбите на каквото и да било в Щатите преминават през Амазон. Описва се и стартирането в другите държави като Обединеното Кралство, Германия.
Наистина една интересна книга. Показва как Амазон покрай другите услуги, които предлага – облачните услуги в случая, могат да бъдат печеливш бизнес, който да поддържи основния, какъвто е ритейлът, на повърхността. В общи линии това е за книгата. На мен ми хареса. Можете да я купите от всяка една книжарница в България. А можете да си поръчате и електронното й копие. Доколкото разбрах вече има и аудио книги, така че който желае да почерпи малко от опита на този безмилостен управник на компания, може да го направи чрез различни ресурси.
Aбонирайте се за подкаста чрез Вашето любимо приложение за слушане на подкасти: Apple Podcasts, Google Podcasts или Spotify или RSS feed-a ни във всяко друго приложение.
Слушайте още:
Последвайте eCommCongress в социалните мрежи Facebook, Instagram и YouTube.
Comments are closed.