Черен петък – словосъчетание, което радва едни и кара други да настръхнат. Истината е, че някои търговци правят огромен процент от годишния си оборот по времето на тази кампания. В епизод 2 на подкаста ни има разговор с Емил Вагенщайн от Озон.бг. по темата, а връзка ще намерите в описанието на епизода. Както той казва: „няма неподходящо време да се готвите за кампанията „Черен петък„. Трябва през цялата година да сте готови за намирането на продукти, които да включите в кампанията. Трябва да мислите как да ги реализирате, как да ги предложите и много други. Ако още не сте направили своята стратегия за това как да изпълните маркетинг плана си за „Черен петък“, в този подкаст ще споделя един екшън план, който може да сработи.
Важно! „Черен петък“ не е за всеки бизнес. Ако продуктите ви са такива, че цикълът им на купуване е 2-3 години, то няма да пожънете голям успех. Представете си, например, продукти като фотоапарат. Обикновено подобна техника се подменя на 2-3 години. Недейте да харчите пари просто, за да се качите на маркетинг влакчето. Този период може да е добър за добавянето на нов продукт в портфолиото на марката. Така правят и големите. Защо мислите Apple прави голямото си събитие с обявяването на новите продукти в началото на октомври?
Ако продавате само един продукт – добавете продукт, който е комплиментен към него или го допълва. Дори можете да пуснете нова разфасовка в ограничено количество. Бъдете креативни.
Ще отбележа, че за да пожънете успех в тази кампания, трябва да се грижите за това да имате топла аудитория. Защо топла? Защото по време на кампанията „Черен петък“ всички маркетинг канали ще са препълнени. Цената за придобиване на нови клиенти ще е в пъти по-висока, отколкото през останалото време на годината. Все пак, ако се справяте добре с конвертирането на студена аудитория – направо ескалирайте усилията си максимално до толкова, колкото можете да си позволите.
Обикновено в месеца преди „Черен петък“ потребителите започват да се оглеждат къде, какви промоции може да има? Правят си списъци, набелязват потенциални сайтове, от които да закупят. Повечето биха купили стоки от 4-5 онлайн магазина, на които имат доверие и биха се доверили едва на 1-2 нови. Затова точно сега е важно да се фокусирате на студената аудитория и превръщането й в топла. Така че, когато дойде „Черният петък“ да хвърлите мрежата и да започнете улова.
Трябва да си създадете специален списък с абонати – хора, които желаят да купят от вас конкретно на „Черен петък“. Този списък може да е само с e-mail адреси или SMS (оптимален вариант е 2 в 1). Подобни списъци трябва да започнете да организирате най-късно на 1ви ноември.
Ето например нашите приятели от pCloud какъв списък си правят.
Създайте си целева страница, към която да водите клиентите и те да оставят своите данни. Трафика, който водите към тази страница трябва да е органичен и платен. Кажете, че това е специален VIP списък и всеки, който се включи в него ще има възможност да се възползва от намаленията 24 часа преди официалния старт на кампанията. Достъпа до тези намаления трябва да става чрез специален код, който ще се получи в последващ e-mail или SMS. Тоест, трябва страницата, на която ще са намаленията, да се достъпва само и единствено с този код. За техническата реализация на подобна страница можете да попитате вашите програмисти или доставчици на услугата.
Популяризирането на този списък трябва да става от 1ви ноември до 24ти ноември.
Как можете да насочите хората към него? Чрез реклами в социалните мрежи, инфлуенсъри, чрез e-mail съобщения до настоящите ви абонати. Чрез банери в сайта или съдържание в социалните мрежи. В други ресурси и сайтове.
На 25ти ноември (когато е Денят на благодарността в САЩ) пускате достъпа до тази страница с намаления за VIP списъка. Пращате 1 съобщение – „Хей, ето кодът, влез и пазарувай“. Едно съобщение на обяд – „Кампанията напредва, побързай“. И накрая 2 часа преди 26ти ноември, когато навсякъде започва „Черен петък“ – напомняне, че остават 2 часа преди намаленията да са видими за всички. С това се изчерпват дейностите по VIP списъка. В деня на „Черния петък“ пускате e-mail до всичките си абонати, че кампанията е започнала (2 или 3 съобщения). Използвате инфлуенсъри. Пускате реклама за Reach. В социалните Ви канали гърмите непрекъснато, че нещата вече се случват.
Кампанията не трябва да бъде само един ден. Най-добре е тя да продължи до понеделник, когато е „Cyber Мonday“. В понеделник, последно съобщение: „Намаленията ще изтекат, възползвай се сега!“
Какво трябва да направите преди датата на самия „Черен петък“?
Септември месец трябва да започнете палнирането си. Какво трябва да включва то? Като за начало още сега вземете лист и химикал и започнете да разглеждате продуктите, които желаете да промотирате в кампанията. Кои продукти са се „застояли“ повече в склада, на кои им изтича срокът на годност (ако има такива) и т.н. Преценете какво намаление или окомплектовка можете да им направите, така че да не нарани финансовото ви състояние.
Каква ще бъде неустоимата оферта, която ще предложите на своите потенциални клиенти?
Има ли продукти, които са се разграбили бързо и обикновено не са налични навсякъде? Ако сте имали такива – не е лоша идея да се опитате да намерите поне няколко бройки и да кажете на аудиторията – „Ето пускаме 100 броя, след които няма да има повече.“
Помислете какво намаление можете да предложите? И запомнете – толкова голямо намаление може да се случва само веднъж в годината. Не научавайте аудиторията си да очаква винаги големи намаления и промоции от вас.
Октомври месец е времето, в което ще мислите какво съдържание ще ви трябва, за да постигнете целите си.
Публикации за социалните мрежи – видеа и картинки с призив за действие. Реклами за създаването на шума около кампанията. Реклами за самите дни на „Черен петък“. Бърз съвет тук е да видите най-добре представящите се реклами в момента и да ги облечете в криейтив в стил „Черен петък“. Тук не е необходимо да откривате топлата вода. И много важно – рекламите, които ще вървят по време на самия „Черен петък“, трябва да бъдат готови и заредени в Ads мениджъра най-късно преди 19ти ноември. Защо? Защото когато всички качват реклами и задръстват платформата, искате да стоите в стола удобно, рекламите да са минали одобрението на Facebook и просто да се пуснат в точното време.
Предвидете статии в блога, прес съобщения до медиите или платени материали в тях. Съдържанието на e-mail съобщенията, които ще изпращате. Колко на брой ще са те? Кои продукти ще изтъкнете в тях Всичкото това съдържание можете да генерирате през целия месец октомври.
Какво трябва да направите през месец ноември?
През ноември трябва да насочвате хора към включването в този VIP списък, който предложих в началото. Вашата целева страница трябва да е готова и тествана. Не само дали хваща e-mail адреси, но и как се вижда на различни устройства. Ясен ли е призивът за действие? Ясно ли е какво „предимство“ дава?
Тук идва моментът да пуснете ре-таргетинг кампании на всичките си клиенти, които са посетили сайта ви последната една година, на всички, които са направили поръчка, всички аудитории, които са били в досег с вашия бизнес.
Рекламите, които им показвате трябва да водят в целевата страница. Това, което похарчите за тези реклами е възможно да се върне в джоба ви 3 до 8 пъти повече. И рекламата трябва да набляга на ексклузивността на ранния достъп – 24 часа преди всички останали. Ако не сте в списъка, може да изтървете офертата, която сте чакали цяла година.
Когато хората предоставят e-mail адресът си, почнете да ги зареждате в аудитории и им пускайте „кукички“ какво могат да очакват по време на кампанията.
До тук с подготовката преди деня на „Черния петък“. Когато кампанията започне трябва само да наблюдавате. Да следите кои криейтиви водят повече клиенти и да увеличите бюджета им като намалите този на тези, които не дават резултати.
Надявам се, че с тези насоки ще можете да реализирате повече продажби, макар и включвайки се късно. И помнете – на „Черен петък“ можете да дадете най-големи отстъпки спрямо годината. В противен случай, ще научите аудиторията непрекъснато да очаква големи намаления, а това вреди на вашите приходи.
Aбонирайте се за подкаста чрез Вашето любимо приложение за слушане на подкасти: Apple Podcasts, Google Podcasts или Spotify или RSS feed-a ни във всяко друго приложение.
Слушайте още:
Последвайте eCommCongress в социалните мрежи Facebook, Instagram и YouTube.
Comments are closed.