Рекламна кампания е термин от маркетинга, с който се означава планирана и координирана дейност по осъществяване на реклама, при която се провеждат мероприятия по различни комуникационни канали и средства за разпространение на рекламата.
По отношение на обхвата на рекламната дейност, кампанията е по-мащабна и продължителна от рекламната акция: една цялостна рекламна кампания може да се състои от поредица рекламни акции.
Компаниите харчат пари за реклама повече от когато и да било. В резултат на това сега има безброй платформи, които можете да използвате за популяризиране на вашия продукт, услуга или бизнес.
Но как да изберете подходящата среда за популяризиране на вашето нещо (продукт или услуга)? И след като решите, как всъщност да направите рекламата?
Има много стъпки, които трябва да се следват при реализирането на една реклама – от проучване на пазара, през избора на среда, в която да се появи самата реклама, през развитието на рекламните послания във времето. За да опростим процеса за вас, в тази статия сме посочили необходимите стъпки, които ще трябва да предприемете, за да вдъхнете живот на рекламата си и да насочите бизнеса си в правилната посока.
1. Изградете аватар на своята аудитория (персони на купувача)
Когато правите реклама, първо трябва да изберете аудиторията, за която е предназначена самата реклама. Хората виждат между 5000 и 8000 реклами на ден. Така, че рекламата ви може да се окаже бял шум, ако не е насочена правилно.
Избора на целева аудитория е важен. Свършвайки правилно тази задача, вашите съобщения ще имат по-осезаемо влияние. Тук ще трябва да изградите персони на купувача – полуизмислени представи на Вашия идеален клиент въз основа на проучване на пазара и реални данни за съществуващите ви клиенти. Те могат да бъдат най-различни, но в общи линии – това са вашите идеални купувачи. Те биха използвали вашите продукти и услуги най-пълноценно.
2. Направете маркетингово проучване
Проучването на пазара е съществена част от популяризирането на кампанията. Включвайки вашите персони на купувача и отговаряйки на конкретни въпроси можете да разберете нишата си по-добре. Такива въпроси могат да бъдат:
- На колко години са вашите идеални купувачи? Как прекарват по-голямата част от времето си? Какви платформи и социални медии използват, ако има такива? Живеят ли в крайградски, градски или селски райони?
- Къде пазаруват – в малки магазини или големи търговски центрове?
- Какви са най-големите им страхове?
- Към какво се стремят?
- Какво им дава сигурност и спокойствие?
- и различни други въпроси;
Познаването на горната информация за вашата целева аудитория може да ви помогне да отговорите на въпроси като:
- Да рекламирате в телевизия или YouTube?
- Instagram или LinkedIn?
- Билборд или превозни средстава?
- Вестник или радио? И много други носители на послание.
Ще знаете чрез кой носител на информацията да се обърнете към вашата целева аудитория.
3. Изберете платформата за кампанията
Вашето проучване на пазара трябва да ви даде представа и увереност, от които се нуждаете, за да изберете най-ефективната платформа, за достигне до целевата си аудитория. Трябва също така да направите допълнително проучване на разходите, възвръщаемостта на инвестициите и ползите от определени рекламни платформи и методи.
Може да разберете, че използването на множество рекламни платформи и методи би било правилният ход за вашата кампания – като социални медии и реклами в търсачки. Или комбиниране на радио реклама и билборди. Това всъщност е страхотна стратегия, тъй като разширява обхвата на вашата кампания и отваря възможност за достигане на още повече перспективи там, където вече са клиентите.
4. Определете своя бюджет
За реклама трябва да харчите пари, за да печелите пари.
Одобряването на бюджета ви може да бъде трудно начинание, затова се подгответе като ясно очертаете:
- Общият бюджет, от който се нуждаете;
- Как се разпределят разходите;
- Прогнозна възвръщаемост на инвестициите (или въздействие върху бизнеса);
Не забравяйте да присъствате на всяка среща относно бюджета и бъдете готови да отговорите на всички въпроси, които могат да ви бъдат отправени.
Например, казвайки „Нуждаем се от 10 000 долара, за да проведем кампания в Google Ads“ не звучи толкова убедително, колкото „Искаме да пуснем поредица от реклами в Google. Ето списък с нашите ключови и отрицателни ключови думи, техните месечни обеми на търсене и нашите предварителни оферти за всяка“. С тези прогнози очакваме следващия месец да въведем 400 нови контакта на обща стойност 10 000 долара.“
5. Шлифовайте своето послание
До този момент вече знаете вашата целева аудитория и предпочитаната от вас платформа, но все още не сте сигурни какво казвате. Тук ще искате да помислите за широката цел на кампанията ви да вдъхнови рекламата ви.
Искате ли хората да идват във вашия магазин или да посещават уебсайта ви? Вашата непосредствена цел е да стимулирате безплатни регистрации за вашия софтуер или изтегляне на електронни книги? Помислете за съобщението и как това може да се отрази в крайната (ите) цел (и) на рекламната Ви кампания.
6. Разработване на творчески активи
Независимо дали пишете копие за реклама в Google или блестяща целева страница от вашите дизайнери – всички реклами се нуждаят от творчески активи. Вероятно повечето реклами, които пускате, ще се нуждаят от един или повече от следните активи:
- Кратък, промоционален текст (за графични реклами и онлайн реклами);
- Дълъг описателен текст (за видео сценарии);
- Снимки (за онлайн реклами);
- Персонализирани изображения и/или анимации (за онлайн реклами и видеореклами);
- Видео (за видеореклами);
- GIF файлове (за онлайн реклами);
Всички тези активи могат да бъдат огромни и ако си мислите „Аз не съм видеооператор/писател/дизайнер/фотограф!“, Това е напълно нормално. Ако тези ресурси не са на разположение във вашия екип, за да ви помогнат да направите рекламата си – помислете за наемане на екип от фрийлансъри или агенция, която да ви помогне да създадете тези активи и да направите своята реклама успешна.
7. Определете критериите за успех и настроите проследяването им
Без значение дали крайната ви цел е харесвания на страници, онлайн покупки или използване на промоционален код, никога не трябва да стартирате реклама, без първо да сте кристално ясни по два въпроса:
- Какво искаме да видим, за да наречем тази реклама успешна?
- Как измерваме успеха?
Вече сте мислили за целта на вашата реклама в Стъпка 5, така че сега направете известни очакванията на кампанията си, като настроите правилното проследяване на рекламите.
Ако рекламирате онлайн има голям шанс платформата, която използвате – като Facebook, Google или LinkedIn – да има модул за управление и проследяване на рекламни кампании, която ви позволява да видите колко взаимодействия са имали вашите реклами и колко струват тези взаимодействия
Въпреки това, вие също ще трябва да предприемете няколко допълнителни стъпки, за да подпомогнете анализа си по-задълбочено.
- Използвайте автоматизирана платформа за проследяване на реклами, за да измервате възвръщаемостта на рекламите и да видите как вашите реклами се свързват с по-големи маркетингови проекти и кампании.
- Настройте персонализирана електронна таблица за проследяване офлайн, за да измервате ангажираността с рекламата си и други данни, като цена, реализация и възвръщаемост на инвестициите за реклама, особено ако рекламата Ви е онлайн.
- Използвайте персонализирани маркери за проследяване за връзки, популяризирани в рекламата Ви, за да можете да анализирате ангажираността и реализациите на собствения си уебсайт.
8. Стартирайте своята кампания
Сцената е подготвена и най-накрая можете да пуснете рекламата си, за да я види светът.
Излишно е да споменем, че процесът на стартиране на реклама в Google е различен от този във Facebook. Същото може да се каже за всеки канал в социалните медии, телевизионни реклами или други носители на посланието.
9. Проследявайте и анализирайте ефективността на кампанията
За кампании, които имат определено време за изпълнение (например в транспортни средства, телевизия, радио и т.н.), определете как резултатите от рекламата са се справили с очакванията.
Тъй като е трудно да се направи сравнение едно-към-едно за тези типове реклами, може да разгледате общите бизнес тенденции, промяната в приходите или дори споменавания в социалните медии/пресата, за да оцените успеха.
За онлайн рекламите този процес е малко по-лесен. Резултатите започват да идват веднага, така че можете да видите колко добре се представят рекламите Ви незабавно и с течение на времето. Обърнете внимание на рекламите, които носят голям брой клиенти на ниски разходи и – също толкова важно – реклами, които струват много, но не се представят толкова добре.
10. Направете промени, анализирайте и повторете
След като рекламната Ви кампания приключи (или ако е текуща онлайн кампания), вземете своите изводи и ги приложите към следващата си реклама.
Например, може би сте осъзнали, че вашите онлайн реклами, които са били по-ефективни, са по-лоши от тези, които са по-кратки, или че YouTube просто не работи този път. Използвайте това, което е работило (или работи) и изоставете това, което не води до желания резултат, за да продължите да укрепвате рекламната стратегия на вашата компания.
11. Бонус съвет – ако сте начинаещи – консултирайте се с професионалисти.
Те биха изхарчили вашите пари по-ефективно. По този начин бихте си спестили главоболието да се чудите защо нещо не е сработило. Никога не можете да приложите техника на копиране и поставяне в рекламата. Винаги има нещо за настройка.
Да обобщим. Разработването на плана за рекламна кампания преминава през няколко основни етапа:
- определяне на целите и целевите групи;
- установяване на отговорностите;
- съставяне на рекламен бюджет;
- разработване на рекламни теми;
- избор на рекламни средства;
- създаване на рекламни обяви;
- избор на времето на рекламата;
- анализ на съвместните усилия на участниците;
- оценяване на успеха или неуспеха.
Тази информация е само загрявка. Скоро ще публикуваме допълнителна информация за бъдещите ви реклами.
Comments are closed.